Slechte adem verhelpen

Advies om een slechte adem te bestrijden
Een voortdurende onfrisse adem wordt vaak veroorzaakt door bacteriën die op uw tong leven van achtergebleven voedselresten. Met name achterop uw tong, waar groeven een goede nestelplaats voor bacteriën zijn. Dit zorgt voor een nare lucht en dat is natuurlijk voor niemand fijn. De slechte adem verhelpen is natuurlijk wat u wilt. Tandartspraktijk Laugeman helpt u graag.

Wat te doen tegen slechte adem?

Tandartspraktijk Laugeman heeft jarenlang ervaring in het behandelen en verhelpen van slechte adem. Wij raden daarom het volgende aan:

• Tweemaal daags uw tanden poetsen;
  • Dagelijks uw tanden flossen, stoken of ragen;
  • Dagelijks uw tong schoonmaken met een tongspatel, vooral het achterste, diepste deel;
  • Gezond eten
  • Drie maaltijden per dag en niet vaker dan vier keer iets tussendoor;
  • Matig zijn met vochtafdrijvende voedingsmiddelen zoals koffie, alcohol, chocolade;
  • Regelmatig laten controleren op gaatjes in uw gebit en ontstekingen in uw mond (gingivitis, parodontitis).

Halitose behandeling

Wij hebben een nieuwe methode ontwikkeld voor het bestrijden van slechte adem (ook wel halitose of foetor ex ore). Het mondspoelmiddel dat bij deze behandeling gebruikt wordt, is alleen via Laugeman verkrijgbaar. Bij interesse in dit mondspoelmiddel raden wij u aan om een bezoekje te nemen aan onze tandartspraktijk of op de website van Tandartspraktijk Laugeman.

Tijdelijk last van een stinkende adem

U kunt ook tijdelijk een “stinkende” adem hebben. Dit kan verschillende oorzaken hebben zoals:

• Knoflook;
  • Uien;
  • Alcohol;
  • Roken;
  • Een vervuild kunstgebit;
  • Hypo’s en hypers bij suikerziekte;
  • Een keelontsteking;
  • Vasten (bijvoorbeeld vanwege Ramadan of afslanken);
  • Veel stress.

Een tijdelijke stinkende adem is te verhelpen door veel water te drinken, gevarieerd te eten en genoeg uw mond te spoelen. Ook kunt u het uzelf makkelijk maken door te stoppen met een van bovenstaande genoemde puntjes. Denk hierbij aan het stoppen met roken of benuttigen van alcohol.

Onfrisse adem door andere oorzaken

Uw mondgeur kan helaas ook onaangenaam zijn van bepaalde lever- of nieraandoeningen of van medicijnen. Bedenk dat mondwaters, kauwgum, pepermuntjes, peterselie en dergelijke uw slechte adem vaak slechts “verdoezelen”.