Wat is tandcariës

informatie over tandcariës

Tandcariës is een ander woord voor tandbederf of tandwolf. Maar waarschijnlijk zegt “gaatjes” u meer. Dat is dus ook tandcariës.

Wist u dat …

• er eerst tandplak nodig is om tandcariës te krijgen?
• bacteriën in de tandplak de gaatjes maken?
• u hier niets van voelt of merkt?
• gaatjes nooit meer vanzelf dicht gaan?
• op den duur gaatjes zo diep zijn dat uw zenuw bloot komt te liggen: dat doet wel pijn!

Tandarts Laugeman beschrijft tandcariës als volgt: “De bacteriën in de tandplak zetten koolhydraten om in zuren, waardoor de pH in de tandplak daalt tot 5,5 of lager. Dan treedt demineralisatie op”.
Demineralisatie kunt u vergelijken met het gebruiken van schoonmaakazijn om de kalkaanslag op uw badkamertegels op te lossen en weg te poetsen. Bedenk dat uw tanden en kiezen voor een groot gedeelte uit kalk (calcium) bestaan. Door zuur in uw mond lost deze kalk langzaamaan op, en daarmee het glazuur.

Tandglazuur is keihard

Tandglazuur is het hardste materiaal dat ons lichaam kan maken. Deze hardheid komt door apatiet, een mineraal, dat 95% van het tandglazuur vormt. Dit apatiet bevat kalk. Op de kauwvlakken van kiezen en snijvlakken van de tanden is het glazuur twee tot drie milimeter dik. Het is doorzichtig. De kleur van uw tanden is die van het tandbeen dat onder het glazuur ligt.

Tandglazuur en speeksel zijn maatjes

Door kauwen en bijten slijt uw glazuur maar gelukkig wordt het ook steeds weer opgebouwd. Uw speeksel voert hiervoor de bouwstoffen aan, waaronder kalk.
Speeksel zorgt er ook voor dat de pH in uw mond weer hoger wordt dan 5,5. In plaats van de-mineralisatie, kan re-mineralisatie plaats vinden. Dat wil zeggen: kalk wordt weer in het glazuur ingebouwd.
Speeksel beschermt dus uw tanden, maar is ook een voedingsbodem voor de bacteriën in uw mond. Vooral  tússen tanden en tandvlees, en in de kauwgroeven (fissuren) op uw kiezen kunnen veel bacteriën zitten. Bacteriën vermeerderen zich continu. Zodoende vormen zij, als zij niet regelmatig worden weggepoetst, een soort aanslag op uw gebit: tandplak.

Dé glazuur-vijand: tandplak

Door een laag tandplak op uw glazuur ontstaat tandcariës. Dat heeft diverse oorzaken:
• door tandplak kan speeksel op die plek niet meer in contact komen met het glazuur;
• er kunnen geen bouwstoffen meer worden aangevoerd door de tandplak heen;
• bovendien maken tandplakbacteriën het ter plaatse zuur. Neutraliserend speeksel kan er niet bij komen;
• in deze plaatselijk verzuurde omgeving, onder de tandplak, lost kalk uit uw glazuur gemakkelijk op;
• uw glazuur wordt daar steeds zwakker en tandcariës is een feit.

U krijgt geen gaatjes als u tandplak geen kans geeft

Tandarts Laugeman hierover: “Door te poetsen met een tandpasta die tandplak en de bacteriën in de mond op een chemische manier te lijf gaan, heeft u de ideale combinatie van een chemische en mechanische schoonmaakbeurt. Wat u vooral goed moet poetsen zijn de diepe groeven in tanden en kiezen en langs de randen van het tandvlees rondom de tand of kies”.

Lees hier wat u zelf kunt doen om cariës te voorkomen