Tandsteen

Wat is tandsteen

Heeft u gele of bruine plekken op uw tanden of kiezen? Waarschijnlijk is dit tandsteen. Helaas kunt u dit zelf niet verwijderen hoe hard u er ook op poetst. Het is belangrijk dat wel gebeurt!

Tandsteen leidt van kwaad tot erger

• Tandsteen, ook al is het maar een klein plekje, heeft altijd de neiging om aan te groeien;
  • tandsteen neemt de kleurstoffen van bijvoorbeeld koffie, rode wijn, nicotine op, waardoor het lijkt dat uw gebit verkleurd is;
  • tandsteen dat tegen en onder uw tandvlees zitten. Dat irriteert waardoor uw tandvlees ontsteekt (gingivitis);
  • tandsteen is een broedplaats voor bacteriën omdat het poreus is. Bacteriën die in het tandsteen zitten, poetst u niet weg. Bepaalde soorten van deze bacteriën zijn schadelijk en soms bijzonder agressief voor uw gebit, tandvlees en kaakbot. U heeft dan kans op parodontitis.

Voorkom tandsteen door goed te poetsen

Tandsteen ontstaat waar tandplaque blijft zitten. Tandplaque is een natuurlijk laagje dat zich voortdurend vormt op uw tanden en kiezen. Uw tong, lippen en wangen bewegen en verwijderen zo veel tandplaque. Op een aantal plaatsen blijft de tandplaque echter zitten: langs uw tandvleesranden, in de (diepe) groeven van uw kiezen, en tussen uw tanden en kiezen. Door tanden poetsen, flossen, stoken en ragen verwijdert u naast voedselresten ook deze tandplaque en bacteriën weer.

Tandplaque versteent binnen 24 uur

Blijft tandplaque zitten dan verhardt deze. Dit gebeurt onder invloed van kalk in het speeksel, na ongeveer 24 uur. Dit harde laagje kunt u helaas niet meer wegpoetsen. Vooral wanneer u 35 jaar of ouder bent, heeft u meer kans op tandsteenvorming. Men denkt dat vanaf die leeftijd kalk uit de voeding weer in het speeksel terecht komt.

Hoe zorgt u er zelf voor dat er geen tandsteen op uw tanden of kiezen ontstaat?
– tanden poetsen: 2 maal per dag minimaal 2 minuten per poetsbeurt;
– tanden flossen, stoken of ragen: dagelijks.

Ontstaat er, ondanks uw eigen inspanningen, toch tandsteen op uw tanden en kiezen? Laat dit dan door ons verwijderen. Bij voorkeur zien wij u ieder half jaar.