Wat kunt u doen om slechte adem (halitose) te voorkomen?

Advies om een slechte adem te bestrijden

Een voortdurende onfrisse adem wordt vaak veroorzaakt door bacteriën die op uw tong leven van achtergebleven voedselresten. Met name achterop uw tong, waar groeven een goede nestelplaats voor bacteriën zijn.

Tandarts Laugeman adviseert u in dit geval het volgende:

• tweemaal daags uw tanden poetsen
  • dagelijks uw tanden flossen, stoken of ragen
  • dagelijks uw tong schoonmaken met een tongspatel, vooral het achterste, diepste deel
  • gezond eten
  • drie maaltijden per dag en niet vaker dan vier keer iets tussendoor
  • matig zijn met vochtafdrijvende voedingsmiddelen zoals koffie, alcohol, chocolade
  • regelmatig laten controleren op gaatjes in uw gebit en ontstekingen in uw mond (gingivitis, parodontitis)

Nieuwe methode tegen halitose

Wij hebben een nieuwe methode ontwikkeld voor het bestrijden van slechte adem (ook wel halitose of foetor ex ore). Het mondspoelmiddel dat bij deze behandeling gebruikt wordt, is alleen via Laugeman verkrijgbaar: in onze tandartspraktijk of via www.mondverzorging-laugeman.nl.

Tijdelijk last van een stinkende adem

U kunt ook tijdelijk “stinkende” adem hebben van

• knoflook,
  • uien,
  • alcohol,
  • roken,
  • een vervuild kunstgebit,
  • hypo’s en hypers bij suikerziekte
  • een keelontsteking
  • vasten (bijvoorbeeld vanwege Ramadan of afslanken)
  • veel stress

Onfrisse adem door andere oorzaken

Uw mondgeur kan helaas ook onaangenaam zijn van bepaalde lever- of nieraandoeningen of van medicijnen. Bedenk dat mondwaters, kauwgum, pepermuntjes, peterselie en dergelijke uw slechte adem vaak slechts “verdoezelen”.