Stinkende adem en infectieziekten in de mond

Wat hebben infectieziektes met een slechte adem te maken?

Meer weten over het verhelpen van slechte adem?

Wij raken allemaal wel op de een of andere manier in contact met ziektekiemen die stinkende adem (halitose) of ontstekingen van tandvlees en het parodontium kunnen veroorzaken. Meestal zijn dat bepaalde soorten bacteriën (anaërobe). Deze bacteriën hebben het blijkbaar goed in de mond van de meeste volwassenen in Nederland.

Zolang het om een paar bacteriën gaat, is er niets aan de hand. Maar als ze zich onbeperkt kunnen vermeerderen, dan gaat dit vroeg of laat tot klachten leiden.

Infectieziekten

Een infectieziekte in de mond, we krijgen er bijna allemaal mee te maken. Het klinkt misschien een beetje vreemd maar anno 2012 hebben veel volwassenen in Nederland een infectieziekte in de mond. Het gaat dan om ’n meer of minder ernstige vorm van ontstoken tandvlees (gingivitis) en/of parodontitis. Een mogelijke oorzaak van ontstoken tandvlees kan de aanwezigheid van tandsteen zijn. Tandsteen ontstaat daar waar tandplaque ophoopt. Dat gebeurt op plaatsen in de mond, die moeilijk te poetsen zijn.

Stinkende adem door tongbacteriën

Als u eet of drinkt, plakken er eiwitten achter op uw tong, tegen uw keelholte aan. Zij zijn de voedingsbodem voor bepaalde tongbacteriën. Deze bacterien verteren de eiwitten en daarbij ontstaat uw probleem: bij het verteren maken de bacteriën namelijk zwavelverbindingen die niet prettig ruiken. Daardoor ruikt uw adem minder fris.

Tandarts Laugeman krijgt vaak vragen over deze infectieziekten van de mond. De meest gestelde vragen hebben wij hieronder voor u op een rijtje gezet.

Wij hebben een nieuwe methode ontwikkeld voor het bestrijden van slechte adem (ook wel halitose of foetor ex ore). Het mondspoelmiddel dat bij deze behandeling gebruikt wordt, is alleen via Laugeman verkrijgbaar: in onze tandartspraktijk of via www.mondverzorging-laugeman.nl.