Hoe helpen wij u om schade te voorkomen?

Ondanks uw eigen inspanningen is het soms nodig dat wij speciale technieken toepassen:
  • sealen bij kinderen tussen 6 en 12 jaar. Op het moment dat de grote blijvende kiezen doorbreken, zijn ze kwetsbaar. Een sealant is een plastic laagje dat wij aanbrengen op de diepste groeven in het kauwvlak van zo’n kies. Dit beschermt tegen gaatjes;
  • fluoride-applicatie bij jongeren onder 16 jaar. Met name tijdens de pubertijd kan er grote schade aan een gebit ontstaan. Dit heeft te maken met de groeispurt maar ook met minder goed dagelijks onderhoud in die periode. U helpt uw kind dan niet meer met tandenpoetsen. En uw kind vindt het op dat moment minder belangrijk;
  • tandsteen verwijderen. Vooral wanneer u 35 jaar of ouder bent, heeft u meer kans op tandsteenvorming. Men denkt dat vanaf die leeftijd kalk uit de voeding weer in het speeksel terecht komt. Samen met bacteriën versteent deze klak op uw tanden en kiezen. Tandsteen is gunstig voor bacteriegroei. Ongunstig voor uw gebit dus.
  • Röntgenfoto’s. Op deze foto’s kunnen wij gaatjes in uw tand en kies of ontstekingen bij de wortelpunt van uw tand of kies, die aan het oog onttrokken zijn, op tijd zien en zo erger voorkomen;
  • polijsten. Het kan zijn dat u een forse aanslag op uw tanden en kiezen heeft. Bijvoorbeeld omdat u rookt. Deze tandaanslag kan het glazuur op uw gebit bedreigen;
  • met fluoridegel polijsten. Wij kunnen zodoende uw tanden en kiezen sterker maken als u bijvoorbeeld bestraald moet worden op uw hoofd of hals. Uw gebit is dan beter bestand tegen de negatieve invloed van de bestraling.